Den andre runden i NM 2026 er ferdigspilt og fire lag fra OBOS-ligaen er slått ut. 3. runde spilles 17. september (det kan bli avvik grunnet E-cup) og kampene trekkes på TV2 nå i kveld.
Eik-jubel i Tønsberg
Start ligger på andreplass i OBOS-ligaen og kjemper om opprykk til Eliteserien, men i den andre NM-runden ble Eik fra PostNord-ligaen for sterke på Tønsberg gressbane.
Erik Muhle ga vertene ledelsen da en time var spilt før han la på til 2-0 ti minutter senere. Eron Gojani sikret seieren da han satt inn 3-0 like etter.
– Gutta løper sokkene av seg fra start til slutt, og det er magisk å se på når de gjør den jobben. Og så scorer vi noen helt rå mål, sier Eik-trener Ruben Tollefsen til tb.no.
– Når vi står sammen, følger planen og gjør den innsatsen som kreves, ser du hvilken kvalitet vi har. Vi ser i dag hva som bor i gutta på sitt beste. Det må vi finne fram hver eneste gang.
Start-trener Azar Karadas var skuffet etter kampen,
– Jeg synes ingen av oss klarer å komme opp på det nivået som kreves i dag, og det er veldig skuffende. Jeg må bare beklage til alle som er glade i Start at vi leverte på dette nivået i dag, sier han til krs.no.
– Det er ingenting positivt med å tape 3-0, men det viser at vi må være opp mot vårt beste hver eneste gang, og det er mitt ansvar å få spillerne opp mot sitt beste.
Flere lag fra OBOS-ligaen slått ut
På Brattvåg kunstgress ble det både målrikt og dramatisk da vertene fra PostNord-ligaen slo ut Hødd fra divisjonen over. Gjestene ledet 3-1 før Brattvåg scoret to ganger i sluttminuttene og sikret ekstraomganger. De endte 1-1 og i den påfølgende straffesparkkonkurransen var hjemmelaget sterkest og vant 5-3.
Kjelsås fra PostNord-ligaen gikk helt til semifinalen i 2023 og nå er de klare for den tredje NM-runden etter at de slo Moss fra divisjonen over 2-1 hjemme på Grefsen stadion.
Niklas Kemp Fuglestad ga Moss en tidlig ledelse i Oslo før Sebastian Remme Berge og Jacob Cleve Broch snudde kampen med hver sin scoring for hjemmelaget.
Også Lysekloster slo ut et lag fra OBOS-ligaen da de slo Åsane 3-0 på hjemmebane. Mads Foss Aaserud sørget for 1-0-ledelse til pause før Jacob Steinsland Kvarven scoret to ganger i andreomgang.
Stabæk-seier på Ekeberg
Et av lagene fra OBOS-ligaen som er klare for en ny NM-runde er Stabæk som slo Gamle Oslo 4-1 på Ekeberg.
– Det er klart at denne seieren betyr mye for meg. Jeg kom ikke hit til Stabæk for å tape kamper. Jeg kom hit for å vinne kamper. Så dette betyr mye for meg. helt klart, sier Stabæk-trener Mikael Stahre til Budstikka.
– Jeg synes vi er veldig profesjonelle i kampen. Vi kunne ha ledet med tre, fire mål etter den første omgangen, men vi gjør det likevel tidlig i den andre omgangen. Det viser at vi har en profesjonell holdning.
Eliteserie-lagene inn i 3. runde
På forbundstinget i mars ble det vedtatt å gjøre om NM menn, slik at kvalifiseringen og de tre første rundene spilles sommer/høst og de fire siste rundene spilles fra mars til mai.
Les mer om vedtaket fra forbundstinget her
NM 2026 er dermed det første NM (utenom i koronaperioden) der dette blir praktisert. Kvalifiseringsrundene ble spilt i mai og juni, 1. runde for to uker siden og 2. runde denne uken.
Siden NM 2026 er et overgangsår kommer ikke lagene fra Eliteserien inn før i 3. runde. Dette innebærer at kun 64 lag startet i 1. runde. Fra NM 2027 vil antall lag og kvalifiseringsrunder økes, og lagene fra Eliteserien vil igjen være med fra 1. runde.