Lignende saker
- 16. januar 2025Startlister til morgendagens 10 km i Les Rousses
- 16. januar 2025Kristine Stavås Skistad og Even Northug norske mestere i sprint
- 16. januar 2025Hvem er NM-kongen?
- 16. januar 2025Resultater Montebellonatta 2025
- 15. januar 2025Startlister til sprint prologen i NM
- 15. januar 2025Dønnestad norsk mester på 10 km klassisk - Landslaget parkert, Petter Northug topp 10
- 15. januar 2025Maktdemonstrasjon av Silje Theodorsen på Gåsbu
- 15. januar 2025Uttaket til Junior VM er klart
- 15. januar 2025Resultater OABIK skikarusell 2025 renn 1
- 15. januar 2025Resultater 6-løper'n langrenn 2025
Reklamefinansierte TV-kanaler sender de fleste av vinterens skirenn. Her forklarer TV2-kommentator og langrennsekspert Petter Soleng Skinstad hvordan det hele fungerer.
Av Petter Soleng Skinstad (innlegget ble publisert i en Facebook-gruppe)
Her kan jeg for ordens skyld bare snakke for hvordan dette er i TV2, da jeg ikke kjenner til hvordan dette løses hos Viaplay, Discovery og andre som også har eller har hatt rettigheter de senere årene.
I TV2 finansieres rettighetene gjennom reklamesalg og i hver klokketime, for eksempel mellom 12.00 og 13.00, kan det være inntil 12 minutter med reklame for å finansiere moroa. Starter da et skirenn 12.00 og varer lengre enn 45 minutter, er man da pent nødt til å gjennomføre reklamepauser underveis i rennet. Legg merke til at dette da gjelder hver klokketime, og ikke varigheten på selve rennet.
Hadde skirenn vart like lenge (eller kort) som omgangene i fotball kunne vi i teorien kjørt sendingene uten reklame, såfremt starttidspunkt var tilpasset dette og det ikke er andre sendinger i for- eller etterkant som opptar sendetiden (som for eksempel med kombinert hopprenn før damenes langrenn i dag).
Her får man ikke all verdens hjelp av FIS, som ikke er spesielt gode til å tilpasse starttider og dermed legge til rette for de reklamefinansierte kanalene. At FIS ikke er spesielt fremsynte vises også i lørdagens sprint, der det ikke er lagt inn rom for reklame mellom for eksempel kvinnenes kvartfinaler og guttas kvartfinaler, og så videre.
På lørdagens sprint lå det til rette for at vi kunne sende prologene uavbrutt og i sin helhet, med reklame mellom disse, mens det i heatene nødvendigvis må være reklame mellom heatene for at vi skal få gjort unna denne uten at vi går glipp av selve skirennet. Rennet varer rett og slett for lenge og vi må bruke de bruddene som er for å avvikle reklame.
Før hver sending sitter vi med startlister, passeringspunkter og løypeprofil og planlegger reklamepausene og varigheten på disse. Dette for å prøve å legge reklame på de minst ugunstige punktene i løypa, som for eksempel å ta utøverne gjennom løypas høyeste punkt og la utforkjøringene inn mot stadion gå i delt skjerm. På individuell start er dette spesielt krevende, og her er vi litt avhengige av flaks. Hvem går fort? Hvor lang tid bruker de til passering 3,2 kilometer? Hvordan er føret? Når på dagen starter rennet, og hva sendes i for- og etterkant? Her er det mye å ta hensyn til, så alle konstruktive innspill settes pris på.
Noen foretrekker færre og litt lengre reklamepauser, mens andre foretrekker flere og kortere breaks. Her må dere gjerne komme med innspill og ønsker. Kanskje finnes det også andre ideer til hvordan man kan løse dette med reklame. Vi må naturligvis ta hensyn til annonsørene også, så ha det i bakhodet når dere kommer med forslag.
Samtidig er det for så vidt et greit standpunkt å mene at alle skirenn burde gå på NRK, uten TV-reklame, men slik er det nå en gang ikke. Det har ikke NRK råd til, og om dere ønsker mest mulig idrett på TV er noe av dette nødt til å gå på reklamefinanserte kanaler eller bak betalingsmur. Slik er det og slik blir det nok også i all overskuelig fremtid.
Håper dette kan ha vært oppklarende for noen og at dere samtidig har en viss forståelse for at dette er en utfordring vi prøver å løse på best mulig måte, for å gi dere mest mulig direktesendt sport på TV.
Terminliste og resultater verdenscup langrenn 2024-25