Det internasjonale ski- og snøbrettforbundet (FIS) bekrefter onsdag at det tas et historisk grep rundt den tradisjonsrike Kollen-femmila for menn og kvinner kommende sesong.
Publikum kan se fram til å se verdens beste langrennsløpere konkurrere på samme dag kommende vinter. Det har ikke skjedd siden i 2010. Og på toppen av det hele skal de ut i løypene nesten på likt.
Datoen langrennsfansen må holde av er lørdag 14. mars.
Da sendes Johannes Høsflot Klæbo og resten av herreeliten ut i løypetraseen i Kollen først. 45 minutter deretter går startskuddet for kvinnenes fellesstart over samme distanse.
Landslagskooridnator Ulf Morten Aune, som også sitter i World Cup-komiteen i langrenn i FIS for Norges Skiforbund, har vært initiativtaker og pådriver.
–Dette er en stor og viktig nyhet for langrenn, både for interessen internasjonalt og nasjonalt. Det er veldig gledelig at vi får til dette. For produktet langrenn kan dette bli meget bra, og publikum kan følge både kvinnene og mennene med tett mellomrom. Våre trenere har også vært med i diskusjonen, og dette blir veldig spennende, sier Aune.
– Jeg berømmer dem for forsøket, men jeg er veldig, veldig, veldig usikker på hvordan dette kommer til å fungere i praksis. Jeg tror dette kommer til å være veldig rotete på stadion, samt for deltakerne og publikum, sier Petter Soleng Skinstad, langrennsekspert i TV 2, til NTB.
– Jeg berømmer dem for initiativet, og det at de prøver å få til noe, men her synes jeg FIS bommer grovt, sier Skinstad.
– Vi synes dette er et veldig spennende konsept og gleder oss stort til å ønske velkommen til lørdagens «doblefemmil» i Kollen, sier prosjektleder for nordiske grener i Holmenkollen Skifestival, Wenche Berger.
– Takket være et godt samspill med NRK, rettighetshaver Infront, FIS og arrangørene i Holmenkollen får vi til dette. Vi ser frem til dette, sier arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund.