Lignende saker
- 28. juni 2025Resultat SM rullskidor 2025
- 25. juni 2025Victoria Carl dopingtatt
- 19. juni 2025SpareBank 1 snur - har skrevet under ny avtale med langrennslandslaget
- 15. juni 2025Resultater Swenormila 2025
- 15. juni 2025Resultater Liersprinten 2025
- 11. juni 2025Menn og kvinner går femmila i Holmenkollen samtidig
- 9. juni 2025Uttak Team Swix 2025-26
- 7. juni 2025Resultater Bergsdalen Opp 2025
- 6. juni 2025Meld deg på Sportsidiotens nyhetsbrev
- 4. juni 2025Terminlisten for Ski Classics 2025-26 er offentliggjort - Sprintrenn og 50 km intervallstart inkluderes
På bestilling av FIS har medie- og analysebyrået Nielsen utarbeidet en rapport som forteller om medieeksponeringen som FIS-grenene fikk under vinteren 2023-24.
Rapporten som er utarbeidet med bakgrunn i sesongen 2023-2024 viser at det er forskjell fra gren til gren, men at det overordnede bilde er at medieeksponeringen for vinteridrettene er relativt stabil.
Totalt sett er alpint den av grenene med det største kumulative publikumet, altså den idretten som blir sett mest. Videre følger hopp, langrenn, friski, snowboard og kombinert. På et internasjonalt plan er interessen for de fleste idrettene økende sammenliknet med fjoråret:
Kumulativt publikum (i millioner) | Sammenliknet med 22/23 | |
Alpint | 2251 | 2 % |
Hopp | 1606 | 0 % |
Langrenn | 767 | 11 % |
Kombinert | 332 | -12 % |
Snowboard | 446 | 84 % |
Friski | 486 | 58 % |
I et slikt bilde ser ikke interessen for FIS sine vinteridretter å være dalende som man kanskje kan ha fått et inntrykk av. Men hvis vi ser litt nærmere på tallene og på Norge isolert forteller det en annen historie:
Kumulativt publikum (i millioner) | Sammenliknet med 22/23 | |
Alpint | 57,37 | -10 % |
Hopp | 32,86 | -37 % |
Langrenn | 73,9 | -18 % |
Kombinert | 28,58 | 10 % |
Snowboard | 0,49 | -63 % |
Friski | 0,65 | -80 % |
Tallene viser at interessen i Norge er fallende, og til dels ganske dramatisk. Noe av forklaringen ligger nok i at sesongen 2023/24 var mesterskapsfri, men det er ingen tvil om at våre vinteridretter er under press.
Lengre ned finnes flere parametere og detaljer fra rapporten, helt i bunnen finnes lenker til rapportene i sin helhet.
Cumulative Audience (kumulativt publikum):
Det kumulative publikumet inkluderer alle typer sendinger. Ikke bare live-sendinger av renn. Dette betyr at det også omfatter forsinkede sendinger, reprise-sendinger, sportsmagasiner, og nyhetssendinger som Dagsrevyen.
Det kumulative publikumet på 32,86 millioner seere i Norge, inkluderer derfor alle seere som har sett på noen form for dekning av arrangementet gjennom hele sesongen, uansett om det var live eller i en annen form for TV-program.