Lignende saker
- 6. desember 2024Johaug slo tilbake - trippelt norsk også for de norske jentene
- 6. desember 202410 norske topp 13 under herrenes 10 km fri på Lillehammer
- 6. desember 2024Bjørnestad Skar på pallen i Svensk Cup i Idre
- 6. desember 2024Forkjølet Kalvå står over fredagens renn
- 5. desember 2024Startlister til 10 km fri teknikk på Lillehammer
- 5. desember 2024Trøbbel for Klæbo
- 3. desember 2024Duket for ny duell - Frida Karlsson kommer til Lillehammer
- 3. desember 2024Endringer i TV-rettigheter mellom NRK og TV2
- 2. desember 2024Uttak verdenscup langrenn Lillehammer
- 1. desember 2024Moseby vant 10 km klassisk på Gålå
På bestilling av FIS har medie- og analysebyrået Nielsen utarbeidet en rapport som forteller om medieeksponeringen som FIS-grenene fikk under vinteren 2023-24.
Rapporten som er utarbeidet med bakgrunn i sesongen 2023-2024 viser at det er forskjell fra gren til gren, men at det overordnede bilde er at medieeksponeringen for vinteridrettene er relativt stabil.
Totalt sett er alpint den av grenene med det største kumulative publikumet, altså den idretten som blir sett mest. Videre følger hopp, langrenn, friski, snowboard og kombinert. På et internasjonalt plan er interessen for de fleste idrettene økende sammenliknet med fjoråret:
Kumulativt publikum (i millioner) | Sammenliknet med 22/23 | |
Alpint | 2251 | 2 % |
Hopp | 1606 | 0 % |
Langrenn | 767 | 11 % |
Kombinert | 332 | -12 % |
Snowboard | 446 | 84 % |
Friski | 486 | 58 % |
I et slikt bilde ser ikke interessen for FIS sine vinteridretter å være dalende som man kanskje kan ha fått et inntrykk av. Men hvis vi ser litt nærmere på tallene og på Norge isolert forteller det en annen historie:
Kumulativt publikum (i millioner) | Sammenliknet med 22/23 | |
Alpint | 57,37 | -10 % |
Hopp | 32,86 | -37 % |
Langrenn | 73,9 | -18 % |
Kombinert | 28,58 | 10 % |
Snowboard | 0,49 | -63 % |
Friski | 0,65 | -80 % |
Tallene viser at interessen i Norge er fallende, og til dels ganske dramatisk. Noe av forklaringen ligger nok i at sesongen 2023/24 var mesterskapsfri, men det er ingen tvil om at våre vinteridretter er under press.
Lengre ned finnes flere parametere og detaljer fra rapporten, helt i bunnen finnes lenker til rapportene i sin helhet.
Cumulative Audience (kumulativt publikum):
Det kumulative publikumet inkluderer alle typer sendinger. Ikke bare live-sendinger av renn. Dette betyr at det også omfatter forsinkede sendinger, reprise-sendinger, sportsmagasiner, og nyhetssendinger som Dagsrevyen.
Det kumulative publikumet på 32,86 millioner seere i Norge, inkluderer derfor alle seere som har sett på noen form for dekning av arrangementet gjennom hele sesongen, uansett om det var live eller i en annen form for TV-program.