Sport på TV | Håndball EM kvinner | WC langrenn Lillehammer | WC skiskyting Kontiolahti | IBU Cup Geilo | WC kombinert Lillehammer | WC alpint Beaver Creek | WC hopp Wisla | EM terrengløp Antalya| Alle resultater

Hvordan er utviklingen i vintersportenes popularitet?

Lignende saker

På bestilling av FIS har medie- og analysebyrået Nielsen utarbeidet en rapport som forteller om medieeksponeringen som FIS-grenene fikk under vinteren 2023-24.

Publisert 12. november 2024 i Langrenn

Rapporten som er utarbeidet med bakgrunn i sesongen 2023-2024 viser at det er forskjell fra gren til gren, men at det overordnede bilde er at medieeksponeringen for vinteridrettene er relativt stabil.

Totalt sett er alpint den av grenene med det største kumulative publikumet, altså den idretten som blir sett mest. Videre følger hopp, langrenn, friski, snowboard og kombinert. På et internasjonalt plan er interessen for de fleste idrettene økende sammenliknet med fjoråret:

Kumulativt publikum (i millioner) Sammenliknet med 22/23
Alpint 2251 2 %
Hopp 1606 0 %
Langrenn 767 11 %
Kombinert 332 -12 %
Snowboard 446 84 %
Friski 486 58 %

I et slikt bilde ser ikke interessen for FIS sine vinteridretter å være dalende som man kanskje kan ha fått et inntrykk av. Men hvis vi ser litt nærmere på tallene og på Norge isolert forteller det en annen historie:

Kumulativt publikum (i millioner) Sammenliknet med 22/23
Alpint 57,37 -10 %
Hopp 32,86 -37 %
Langrenn 73,9 -18 %
Kombinert 28,58 10 %
Snowboard 0,49 -63 %
Friski 0,65 -80 %

Tallene viser at interessen i Norge er fallende, og til dels ganske dramatisk. Noe av forklaringen ligger nok i at sesongen 2023/24 var mesterskapsfri, men det er ingen tvil om at våre vinteridretter er under press.

Lengre ned finnes flere parametere og detaljer fra rapporten, helt i bunnen finnes lenker til rapportene i sin helhet.

Cumulative Audience (kumulativt publikum):

Det kumulative publikumet inkluderer alle typer sendinger. Ikke bare live-sendinger av renn. Dette betyr at det også omfatter forsinkede sendinger, reprise-sendinger, sportsmagasiner, og nyhetssendinger som Dagsrevyen.

Det kumulative publikumet på 32,86 millioner seere i Norge, inkluderer derfor alle seere som har sett på noen form for dekning av arrangementet gjennom hele sesongen, uansett om det var live eller i en annen form for TV-program.

Vintersportenes popularitet

Alpint

Langrenn

Hopp

Kombinert

Snowboard

Friski

Rapportene i sin helhet

FIS hjemmesider

Alle resultater

Siste resultater

Alle resultater