Lignende saker
- 7. august 2024Cort vant etappen og sammendraget i Arctic Race
- 6. august 2024Magnus Cort tok over ledertrøyen i Arctic Race of Norway
- 5. august 2024Kristoff best igjen
- 4. august 2024Kristoff vant første etappe i Arctic Race of Norway
- 8. november 2023Slik blir løypa til Arctic Race of Norway 2024
- 20. august 2023I dag avsluttes Arctic Race of Norway på Nordkapp
- 19. august 2023Etappe 3 Arctic Race of Norway 2023 | Hammerfest - Havøysund
- 18. august 2023Etappe 2 Arctic Race of Norway 2023 | Alta – Hammerfest
- 17. august 2023Etappe 1 Arctic Race of Norway 2023 | Kautokeino – Alta
- 16. august 2023Liveoppdateringer og resultater fra Arctic Race of Norway
Det kommer til å bli spektakulært. Det kommer til å bli en folkefest. Det kommer til å skape ringvirkninger. Og det kommer til å sette Nord-Norge på kartet. Det sa daglig leder Knut-Eirik Dybdal da han presenterte etappene i neste års Arctic Race of Norway.
Tre nye kommuner inkludert
Arctic Race of Norway kommer i 2025 til å bevege seg gjennom store deler av Troms fylke fra Harstad, via Kvæfjord, Lavangen, Salangen, Gratangen, Sørreisa, Senja og Målselv, før det hele skal avgjøres i Tromsø.
Tre nye kommuner blir vertskap for start og målgang neste år, og Dybdal ser frem til å involvere de nye kommunene i arrangementet.
– Vi gleder oss spesielt til å se hva folk i de nye vertskommunene Kvæfjord, Lavangen og Sørreisa kan stelle i stand av folkeliv rundt start og mål. Vi har undersøkelser som viser at Arctic Race of Norway skaper store økonomiske ringvirkninger, og gjør lokalsamfunn mer attraktive, spesielt blant ungdom. Det skyldes ikke minst den innsatsen kommunene legger ned i arrangementet. Så langt summerer ringvirkningene seg til rundt én milliard kroner, og vi er glade for at enda flere kommuner nå kan få ta del i dette, sier Dybdal.
Nytt konsept
Den 12. utgaven av Arctic Race of Norway byr på et helt nytt konsept når hele den fjerde og siste etappen går på Tromsøya.
Det blir god anledning til å følge avslutningen av sykkelrittet fra sidelinja når den 12. utgaven av Arctic Race of Norway skal avgjøres i Tromsø 10. august neste år. Da skal det sykles fem runder på Tromsøya før kampen om sammenlagtseieren skal avgjøres i Strandvegen nedenfor fylkesbygget. Daglig leder Knut-Eirik Dybdal forteller at sykkelrittet aldri har hatt en så kompakt etappe tidligere.
– Ved å samle den siste og avgjørende etappen med flere runder innenfor et begrenset område i Nord-Norges største by, gir vi publikum en unik mulighet til å følge sykkelrittet langs løypa. Jeg gleder meg til å se hvordan det blir mottatt, sier Dybdal.
Verdifull norgesreklame
Verdien av TV-bildene som sendes verden rundt er målt til rundt tre milliarder kroner siden starten, og Dybdal gleder seg til å vise frem nordnorsk natur og folkeliv for et internasjonalt publikum.
– TV-publikum i 190 land får se Norge på sitt beste når de følger med på Arctic Race of Norway, og vi håper at mange av dem får lyst til å reise hit for å oppleve det vi kan by på av natur og opplevelser, sier Dybdal.
Krevende løype
Rittambassadør og tidligere verdensmester Thor Hushovd mener neste års løype blir både en flott opplevelse for syklistene og en god sportslig utfordring.
– Alle etappene byr på gode utfordringer for syklistene, og jeg tror vi kan si at vinneren er den som best har mestret alle forhold, sier Hushovd.
Den første etappen avsluttes i Skolegata i Harstad. Her har det vært målgang to ganger tidligere. I 2013 vant Hushovd, og i 2015 var det Alexander Kristoff som kom først over mållinja. Hushovd mener at Alexander Kristoff har gode muligheter til å nærme seg målet om 100 spurtseire før han legger opp, hvis han stiller til start.
– Begge de to første etappene bør gi muligheter for de beste spurterne, men gruspartiet med stigning som skal passeres to ganger før mål på den andre etappen, byr på noen tekniske utfordringer, så der kan det bli en spennene avslutning, sier Hushovd.
Rundt Senja fra Husøy
Den tredje etappen avsluttes i den bratte bakken opp mot Målselv Fjellandsby og erfaringen fra tidligere ritt har vist at denne etappen gir de beste klatrerne en stor fordel i kampen om sammenlagtseieren. På den tredje etappen får vi også en ny runde rundt yttersida av Senja etter starten på Husøy før det blir en 3,7 kilometer lang bakke med 7,8 prosent stigning opp mot Målselv Fjellandsby.
– Vi vet fra tidligere utgaver at Senja er en av syklistenes favoritter, så den første delen av etappen blir forhåpentligvis også denne gangen en flott naturopplevelse før blodslitet starter den siste bakken mot mål, sier Hushovd.
Også siste etappe er krevende.
– Selv om Tromsøya ikke har noen høye topper, så er det en del bratte bakker. Siste etappe byr på til sammen åtte klatrepunkter og 2700 høydemeter, så her vil de beste spurterne få store utfordringer med å følge med helt inn, mener Hushovd.
Etappene ArcticRace of Norway 2025
7. august: 1. etappe: Borkenes (Kvæfjord) > Harstad (182 km)
8. august: 2. etappe: Tennevoll (Lavangen) > Sørreisa (153 km)
9. august: 3. etappe: Husøy (Senja) > Målselv fjellandsby (182 km)
10. august: 4. etappe: Tromsø > Tromsø (141 km)
Resultater Arctic Race of Norway 2024